Af en toe kom je eens een boek tegen waarvan je wilde dat je het zelf had geschreven. Het boek “Walt Disney’s Way: How to Build a Better Business Using the Magical Marketing Strategies of Walt Disney: 17 Success Secrets for Entrepreneurs” van Andrew Lock is zo’n boek.

Ik kwam het toevallig tegen toen ik op Amazon onder de boekencategorie “Business, Finance & Law” nog eens het woord “Disney” had ingegeven. Ik doe dat regelmatig om te zien welke nieuwe boeken er rond Disney, leiderschap en marketing worden uitgegeven. En eind 2020 kwam ik dit boek tegen. Ik herkende de titel, noch de schrijver. En na wat research weet ik eigenlijk nog niet veel extra over de schrijver. Maar ik zag wel dat er een review van Lee Cockerell te vinden was. Lee is de Former Executive Vice President van Walt Disney World en heeft in het verleden ook zelf al enkele goede boeken uitgebracht. Vooral rond Disney en hospitality. Hij schreef een positieve review en op Amazon.com kreeg het boek 4,5 sterren op basis van 67 ratings. Daarom gaf ik het graag een kans.

De inhoud van Walt Disney’s Way

Zoals de titel al aangeeft, heeft dit boek als doel om je 17 succesfactoren mee te geven die ook verweven zitten in de marketing van Walt Disney. Het boek is vooral geschreven voor ondernemers en de gemiddelde KMO.

We weten dat de Walt Disney Company bestaat uit 2 grote bedrijfssegmenten waarvan de eerste nog eens is onderverdeeld in 4 andere:

• Disney Media and Entertainment Distribution
    • Linear Networks
    • Direct-to-Consumer
    • Content Sales/Licensing
    • Andere
  • Disney Parks, Experiences and Products

De schrijver van ons boek, Andrew Lock, focust zich in de boek vooral op de “Disney Parks, Experiences and Products”. En dat is iets wat je wel vaker ziet in businessboeken rond Disney. De focus gaat heel vaak rond de parken en de beleving daar. En op zich is dat logisch. Ze zijn fysiek, je kan het aanraken, je kan het zien en beleven. Het is met andere woorden het meest “magische segment”. Verwacht je dus vooral aan referenties naar de parken, en minder aan referenties naar filmlanceringen en Disney+.

17 Ingrediënten voor Succes

Het boek is ongeveer 185 pagina’s dik en telt 21 hoofdstukken. Dat zijn dus 9 pagina’s per hoofdstuk. Daarboven op telt elke paragraaf maximum 5 regels en is de grootte van het lettertype 18 pixels. Dus je voelt al aan dat elk hoofdstuk niet super diep ingaat op het onderwerp. En dat is meteen ook mijn meest “negatieve” opmerking. Doordat er zoveel hoofdstukken zijn gaat het nooit echt in de diepte. Het blijft vaak oppervlakkig als in: “Walt Disney of the Walt Disney Company deed dit”, maar minder: “dit kan jij ervan toepassen op jouw bedrijf of onderneming”.

Het is dus een goed inspiratieboek die je als lezen aan het denken zet, maar het boek gaat je minder begeleiden om zelf tot actie over te gaan. Persoonlijk zou ik het interessanter hebben gevonden als de 17 ingrediënten tot succes waren verdeeld over 3 boeken. Dan was er wat meer ruimte voor diepgang.

Voor deze recensie ga ik graag dieper in op 3 hoofdstukken die ik het meest interessant vond:

1. Alles is Marketing en Marketing is alles (Hoofdstuk 3)
  2. Uitvinder versus innovator (Hoofdstuk 10)
  3. Elke Walt heeft een Roy nodig en elke Roy heeft een Walt Nodig. (Hoofdstuk 19)

Alles is Marketing en Marketing is alles

Ik pik dit hoofdstuk er even uit omdat het mij zou nauw aan het hart licht. Als mensen denken aan marketing, dan denkt 90% nog steeds aan “reclame maken”. Er wordt echter vergeten dat marketing bestaat uit 4 basis “P’s”:

1. Product
  2. Prijs
  3. Plaats
  4. Promotie

En ik voeg daar zelf ook nog graag “Personeel” en “Passie” aan toe.

Het reclameluik is dus maar 1 van de vier “P’s”: de promotie. En dat is wat ook in “Hoofdstuk 3: Alles is Marketing en Marketing is alles” goed wordt uitgelegd. Walt Disney zei ooit het volgende:

Whatever you do, do it well. Do it so well when people see you do it they will want to come back and see you do it again and they will want to bring others and show them how well you do what you do.”

Walt Disney

De promotie waar iedereen aan denkt bij het horen van het woord “Marketing” is enkel het aantrekken van de mensen om voor die eerste keer naar een Disney Park te komen. Ervoor zorgen dat ze terugkomen hangt vooral af van de beleving en het personeel in het park. In het boek “Walt Disney’s Way” wordt er ook verwezen naar een andere quote van Walt “Cast members are trained to be aware that their primary goal is to help the guest.” Nu, ik heb zitten zoeken op deze quote en moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik ze nergens teruggevonden heb. Dus soms zijn de quotes wel met een korrel zout te nemen.

Maar het klopt natuurlijk helemaal wat Walt Disney in die eerste quote zei. Het is belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken, maar het is nóg belangrijker om bestaande klanten te laten terugkeren. Waarom? Het is goedkoper! Het kost véél minder om een bestaande klant terug in contact te laten komen met je merk dan dat je een nieuwe klant moet aantrekken.

Walt Disney’s Way: Uitvinder versus innovator

Hoofdstuk 10 gaat minder over een echte marketingactie, maar meer over een visie. Eentje waar ik mezelf 100% in herken. Walt Disney en de Walt Disney Company was meer een innovator, dan een uitvinder. Een recent voorbeeld is dat van Disney+. We weten allemaal dat Netflix eerst was, dat Disney goed heeft bekeken hoe dat werkte, dat de Walt Disney Company daarop in 2017 zich heeft ingekocht in BAMTech Media en dat daaruit Disney+ is voortgekomen.

De reden hiervoor komt ook duidelijk naar voor in het boek:
Uitvinders gaan vaak failliet, innovators maken meestal winst.

Zo heeft Elon Musk ook niet de elektrische wagen uitgevonden. Nee, hij heeft gekeken wat er was, dat geadopteerd en verbeterd.

Hetzelfde geldt voor Disneyland. Dat was geen uitvinding, maar een verbetering. Walt Disney had eerder Tivoli Gardens bezocht en heeft daar zijn Disneyland in Anaheim op gebaseerd.

In 1844 zei Georg Carstensen, de oprichter van Tivoli Gardens: “Tivoli will never, so to speak, be finished”.

En in een quote van Walt Disney bij de opening van Disneyland zie je enkele gelijkenissen: “Disneyland will never be completed. It will continue to grow as long as there is imagination left in the world.”

Elke Walt heeft een Roy nodig en elke Roy heeft een Walt Nodig

Walt (links) en Roy Disney (Rechts) ©The Walt Disney Family Museum

Dit hoofdstuk doet mij ook vaak denken aan situaties die ik in het dagelijkse leven tegenkom. Je mag dan wel geen mensen in hokjes duwen, maar je kan er nu eenmaal niet omheen dat er verschillende types van mensen bestaan. En dat dergelijke duo’s nodig zijn om tot een succes te komen. Waarbij de ene persoon het creatieve brein is en de andere helft van het duo het financiële wonder. In de Disney familie was Walt het creatieve brein en Roy het financiële en strategische brein.

Maar we hoeven het ook niet ver van huis te zoeken. In België kennen we een gelijkaardig duo dat aan de wieg stond van het Disney van de Benelux: Studio 100. Waarbij Hans Bourlon de bedrijfsmatige kant van de zaak op zich neemt, terwijl Gert zich meer ontfermt over de creatieve invulling.

Het toont heel goed aan dat je als ondernemer niet alles per se zelf moet willen doen. En dat je moet durven erkennen dat je voor bepaalde aspecten van je bedrijf hulp nodig hebt om te verbeteren. Iedere Walt heeft een Roy nodig om creatieve ideeën te challengen en af te toetsen aan de realiteit. Want als je een creatieve geest zijn dromen tot in de puntjes wil laten realiseren, dan kost dat vaak handenvol geld. Maar als je een meer strategische en financiële geest zijn of haar ding laat doen, dan wordt je als bedrijf al gauw gierig en ook dat straalt dan negatief af op de kwaliteit van je marketing.

Die tegenpool voor jouw persoonlijkheid kan je zoeken in een business partner, of in een extern agency of een externe freelancer. Zolang de relatie er eentje kan zijn voor de lange termijn, zijn dat goede opties.

Moet je Walt Disney’s Way lezen?

Ik vind van wel. Zoals ik eerder al aangaf is het een boek dat ik graag zelf had geschreven. Het is geen diepgaande marketingliteratuur, maar het zet je wel aan tot nadenken. Het is echt zo’n boekje dat je nog voor het slapengaan bij je kan nemen om je te laten inspireren en om je te doen dromen. En wie weet kom je zo wel op ideeën om de marketing van jouw merk of bedrijf nog magischer te maken!